Pygame za decu VII razreda

Pygame za decu VII razreda

Ukoliko voliš da igraš video igre i želiš da zaviriš u svet dizajniranja i programiranja igara, uz pomoć Pygame možeš da iskoristiš sve prednosti programskog jezika Python i pokreneš zaista moćne, vizuelno prelepe i sasvim slobodno osmišljene igre.

Ukoliko voliš da igraš video igre i želiš da zaviriš u svet dizajniranja i programiranja igara, uz pomoć Pygame možeš da iskoristiš sve prednosti programskog jezika Python i pokreneš zaista moćne, vizuelno prelepe i sasvim slobodno osmišljene igre.

Prošle godine si se verovatno prvi put sreo/srela sa programskim jezikom Python. Verovatno se sećaš šta su to izrazi (konstante, promenljive, operatori), naredbe (if, if-else, if-elif-else, for, while), funkcije tj. procedure (one ugrađene poput min ili abs i one koje ti definišeš pomoću def), liste (poput [1, 2, 3]), niske tj. stringovi („Zdravo“ tj. ‘Zdravo’), uređeni parovi i torke (poput (3, 4)), rečnici (poput {„Pera“: 5, „Ana“: 4}) i slično. Ako si bilo koji od tih pojmova zaboravio/zaboravila, trebalo bi da ih obnoviš (na primer, tako što ćeš ponovo proći kroz Programiranje u Pajtonu, priručnik za šesti razred).

Mnogoj deci je prilikom prvog susreta sa jezikom Python najinteresantnije da rade sa kornjačinom grafikom. Podrška za taj oblik crtanja dostupna je direktno kroz standardnu biblioteku jezika Python. Ove godine ćemo nastaviti u tom smeru i upoznaćemo se sa jednom grafičkom bibliotekom koja je dosta naprednija od kornjačine grafike. U pitanju je biblioteka PyGame, koja, kako joj ime kaže, služi za programiranje igara pomoću jezika Python. Programiranje čak i najzahtevnijih igara podrazumeva ozbiljno programersko znanje i zato ćemo se ove godine zadržati samo na veoma jednostavnim primerima. Ipak, ako ti se ono što ove godine budeš radio/radila dopadne, preporučujemo ti da nastaviš da učiš PyGame i da pokušaš da unaprediš svoje veštine tako da možeš da napraviš i neku malo ozbiljniju igru.

Pygame je sasvim poseban skup modula koji otvaraju jednu od najzanimljivijih i najatraktivnijih oblasti programiranja: pravljenje video igara. Uz pomoć ovih biblioteka i modula možeš da crtaš najslobodnije grafičke oblike, prikazuješ slike i bitmape, možeš da kreneš u animacije ili da biraš metod kontrola – miša, tastaturu ili džojstik. Pygame je izuzetno fleksibilan, moćan i uz to lako prenosiv na gotovo bilo koju drugu platformu ili operativni sistem – toliko zanimljiv, lak i koristan da ima bukvalno milione korisnika širom sveta. Pygame je osmišljen tako da bude šašav i zabavan i da omogući mnogo kreativnosti svima koji ne misle kao drugi i vole da kombinuju na nove načine, pa ajkule sa laserima na glavi, mačke sa 99 života i tvoja verzija tetrisa postaju sasvim normalno predviđen deo ove programske biblioteke. Kao i Python programski jezik, i njegova biblioteka Pygame potpuno je besplatna, radi na svim operativnim sistemima, lako i jednostavno se skida sa zvaničnog sajta i brzo instalira. Pygame je i vrlo zanimljiva društvena platforma, gde se mogu upoznati razni kreativci i stvaraoci, uz, kako sami kažu, nekoliko mačaka, koala, dvadesetak pasa, kao i 3,14 gnomova i okruglo 42 robota. Na ovoj platformi svako može da doprinese, pokaže svoje radove, vidi tuđe i provali kako su drugi pravili svoja rešenja.

Pygame je zaista vrlo lak za upotrebu i sasvim intuitivan zbog čega ga rado koriste i deca i odrasli koji vole da prave video igre ili se profesionalno time bave. Sama baza je veoma jednostavna i ne sadrži milione linija koda koje i tako niko nikada ne bi koristio – a mnoge posebene i dodatne biblioteke razvijaju se na drugim mestima i lako dodaju ukoliko su potrebne.

Da bi uspešno savladali predviđeni program, potrebno je da učenici vladaju osnovnim pojmovima vezanim za programski jezik Python s obzirom na to da je Pygame dodatna biblioteka za Python. Takođe, potrebno je znanje nekih osnovnih matematičkih pojmova – pre svega, pojma koordinata. Možda će biti potrebno da se podsetiš ovog gradiva tokom kursa.

Sadržaj kursa prati priručnik za programiranje u VII razredu Pygame

1.      Biblioteka PyGame

O biblioteci

Korišćenje na portalu Petlja

Instalacija

2.      Crtanje

Osnovna struktura PyGame programa

Koordinatni sistem

Zadavanje boja

Crtanje duži

Crtanje kvadrata i pravougaonika

Crtanje mnogouglova

Crtanje krugova

Crtanje elipsi

Crtanje lukova

Kombinovanje oblika

Učitavanje i prikaz slika

Pisanje teksta

3.      Crtanje pravilnih oblika uz pomoć petlji

Brojačke petlje

Naizmenično smenjivanje oblika ili boja

Nasumično odabrane vrednosti

Uslovne petlje

Ugnežđene petlje

Prelazi boja

4.      Animacije

Animacije

Neke jedostavne animacije

Kretanje objekata po ekranu

Očitavanje položaja miša

Animacije više objekata

5.      Događaji i reagovanje na njih

Događaji i reagovanje na njih

Reagovanje na tastere tastature

Reagovanje na događaje mišem

Kombinovanje animacije i reagovanja na događaje

Korišćenje tajmera

Kombinovanje događaja tastature i miša

6.      Jednostavne igre

Sakupljanje jabuka

Učenje slepog kucanja

Pong

Papir, kamen, makaze

Klizna slagalica

Flappy bird

Krtice

Nakon završenog kursa svi polaznici dobijaju sertifikate o pohađanju kursa.

Naše učionice